Historik

Det var en gång… en flicka i Stråssa (Stråssa IF) och en pojke i Guldsmedshyttan (GSK). De blev kära i varann. Resultatet blev ett litet barn som föddes 1964.

Namnet blev Storådalens SK (Storådalens skidklubb). Från början var det endast skidor som gällde för föreningen, men eftersom flera av skidåkarna ville träna även under barmarksperioden tillkom ganska snart orientering som ett komplement till skidåkningen.

Orienteringen växte starkt och det bildades en skidsektion och en orienteringssektion.

Skidsektionen arrangerade under många år en stor skidtävling i Stråssa (Stråssarännet) med ett stort antal deltagare i en mängd åldersklasser.

Dessutom har SSK arrangerat ett antal DM-tävlingar.

Sektionen medverkade också till att det tillkom elljusspår både i Stråssa och Stripa.

Orienteringssektionen arrangerade ett antal stora orienteringstävlingar (Dalstigen) och flera DM-tävlingar.

Orienteringen drevs aktivt fram till 1977 då flera klubbar i distriktet gick ihop och bildade Lindebygdens OK (LOK). Ungefär samtidigt avflyttade några av de tongivande inom orienteringen och SSK beslöt att de som ville fortsätta med orientering kunde gå med i LOK. Därmed försvann orienteringen ur SSK.

Istället bildades 1988 en friidrottssektion inom föreningen. Flera medlemmar som ägnat sig åt friidrott i andra klubbar blev ”hemvändare” och började tävla för SSK.

Storådalen har också arrangerat ett stort antal tävlingar i löpning.

Under tiden byggdes med hjälp av många medlemmar och stödjare från orten SSK:s klubbstuga (Dalstugan, som invigdes i maj 1981). Den blev snabbt en stor tillgång både för friidrotten och skidorna, speciellt eftersom kommunen byggde ett elljusspår i direkt anslutning till stugan.